En tur i vår skog

Idag på eftermiddagen så tog jag Lukas på armen och knallade iväg över lägdan bakom huset och styrde stegen mot vår skog. Och det är faktist vår skog också för på andra sedan E14 har vi en del mark och på den marken är det mest skog. Det jag var ute efter idag var faktist lite lingonris och annat smått och gott som skogen kan erbjuda.
Men jag tänkte även att Lukas skulle få gå och titta på en källa som vi har på andra sidan vägen. Källan ligger längs en pilgrimsled och heter Sankt Olofskällan och ur den har pilgrimer druckit vatten i många hundra år.

Vid källan finns en skylt där man kan läsa att vid 1800-talets slut fanns en liten träkur byggd över källan. En bred planka tjänade som säte. Den som sökte bot skulle förbli sittande på plankan med fötterna i källans vatten. Det var även nödvändigt att offra något i källan, kanske ett.

Tror det är lite för kallt att sitta där med fötterna i vattnet men både jag och Lukas passa på att dricka lite kallt vatten.



     

Bänken där Lukas sitter är så enormt fin, skulle gärna ha en sådan i min trädgård. På bänken kan man läsa: "Jagh skall gillva honom som törster aff left ande watnens ketlo". Om jag minns rätt så stod det så här, är ju inte direkt det lättaste att lägga på minnet!

Men det är mysigt att gå dit, tänk att det har suttit människor där och vilat och återhämtat sig för att sedan bege sig vidare. Och det handlar om flera hundra år. Tyvärr stör trafiken väldigt mycket men det är en mysig känsla där borta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback