Är det kallare söderut?

Alla har vi hört människor säga att -6 grader i tex Stockholm är mycket kallare än -6 grader i Kiruna men är det verkligen sant? Tydligen inte enligt en artikel i Aftonbladet idag. Enligt dom är det många som säger att det är pga luftfuktgheten som gör att det känns kallare men enligt metrologerna man pratat med är det bara en myt som inte stämmer. Det som gör att det känns kallare är att det kanske blåser lite mer ju närmare havet man kommer och det behöver inte blåsa mycket innan det känns genomkallt!



En annan anledning kan vara att norrlänningar är beredd på kylan och vet att man måste klä på sig och reagerar inte lika starkt på kylan då. Efter artikeln publicerats idag blev det nästan en anstormning av insändare och kommentarer som hävdar motsatsen.

Så stämmer det tror ni? Är det vekligen "kallare" söderut eller är sörlänningar helt enkelt lite vekare?


Kommentarer
Postat av: Vanja

Jag kan ju berätta vad jag anser. Faktiskt så är det bitigare kyla här om det är -15 grader här och -15 grader i Klimpen. Som idag, -15 grader och askallt! Det är en fuktigare kyla.

Men jag tar ett annat exempel, det var -25 i Klimpen innan jul, och -5 grader här. Jag skrev som status på facebook att vi klagar över -5 grader kallt när det är -25 grader kallt i klimpen! Och då fick jag det dummaste svar av en "klasskompis"; "Ja men det är mycket kyligare här när det är minusgrader än uppe i Klimpen."

Jag höll på explodera och svarade: Det förstår du väl att det är kallare i Klimpen om det är TJUGOFEM MINUS än om vi har MINUS FEM!! Det förstår ju vem som helst, det hade varit en annan sak om det var -25 här med, då hade det vart kallare här.



Nu blev det långt, men så är det.

Och jag tycker det är himla knasigt, att det är kallare här fastän det är ungefär lika som hemma... Jag får det inte att gå ihop :P

Postat av: Vanja

Och jag är ju inflyttad norrlänning så jag ser mig som härdad ;)

2010-01-26 @ 08:43:08
URL: http://vanjaemilia.blogspot.com
Postat av: Maria

...tittar in på denna sida ibland och detta måste jag ju bara kommentera :) ...Hej förresten! Hoppas allt är fint med dig och familjen!!



Nog upplever jag det småkyligare här på norrlandskusten...vad det beror på vet jag inte..har ju också hört detta om fukten men kanske det är vinden??? Men -15 tycker iaf jag känns mindre i inlandet än här i Ö-vik! / Maria G. Ebervall

2010-01-29 @ 09:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback