Morotskaka

På begäran så kommer här receptet på morotskakan och jag lovar att den är supergod! Måste erkänna att jag dock gör dubbel topping då jag tycker att det är den som gör kakan men det är upp till var och en.



1 normalstor kaka (24 cm) - dubbla för långpanna

4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
200 gr smält smör (antingen vanligt, eller osaltat - tillsätt då ca 1/2 tsk salt)
6 dl fint rivna morötter
kardemumma

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Rör ner mjöl, bakpulver, vaniljsocker och bikarbonat, sen smöret, sist morötterna.

Häll i en smord och mjölad form. Strö över lite kardemumma.

Grädda i 175°C tills kakan känns genomgräddad - räkna med ca 35-45 minuter, men beroende på din form kan det ta längre tid.

Låt den svalna helt innan du brer på toppingen.

Topping:
150 gram philadelphiaost
60 gram rumsvarmt smör (osaltat)
2,5 dl florsocker

Vispa ihop alla ingredienserna tills det är riktigt fluffigt. Bred på kakan och ställ svalt.

Kommentarer
Postat av: Vanja

Den måste jag prova :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback